You are currently viewing לקראת החג – מאכלי ראש השנה

לקראת החג – מאכלי ראש השנה

פירוט מסודר של המאכלים המיועדים לראש השנה יכול להתאים לכל מי שרוצה לחגוג את האירוע עם בני משפחה וחברים. במאמר הבא נבין מה עומד מאחורי המאכלים המפורסמים ונקבל טיפים להכנתם

ראש השנה הוא אחד החגים היהודים החשובים ביותר ונהוג לציין אותו עם מנהג עתיק של סעודה מפוארת. סדר ליל ראש השנה כולל שילוב יוצא דופן בין אכילת מאכלים סימבוליים ונשיאת תפילות וברכות. על פי המסורת היהודית, הברכות של ראש השנה מלוות אותנו לכל אורך השנה ולכן יש להן משמעות מיוחדת. זו הסעודה הראשונה של השנה והכינוי הנפוץ עבור המאכלים הוא "סימנים", "ברכיות" או בחלק מהעדות גם "יהי רצון".

המנהג המקורי איתו כדאי להתחיל את סקירת מאכלי ראש השנה הוא של אכילת המינים הבאים:

א. קרא – זהו מין ממשפחת הדלועיים. המנהג הנפוץ הוא להשתמש בדלעת, אך יש כאלה שמעדיפים קישוא לבן. יהודי ספרד מכינים את הקרא עם ריבת דלעת, אולם ביהדות לבנון נהוג להשתמש רק במעין קישוא המבושל עם גרגרי חומוס ומוגש חם.

ב. רוביא – נהוג להתייחס למאכל הזה בתור "לוביה", שעועית, על אף שגם כאן הדעות חלוקות. יהודי צפון אפריקה אוכלים בשלב הזה פול, בעוד אחרים מזהים אותו עם שומר או שומשום.

ג. כרתי – כאן אין מקום לספקות היות ומדובר על כרישה. יהודים ספרדים וגם יוצאי יהדות לבנון מכינים מהכרישה חביתת ירק, ויש המוסיפים לה בשר טחון לצורך הטעם והמרקם.

ד. סלקא – זיהוי המאכל הזה סבוך וגם בו קיימים אופני הכנה ייחודיים לעדות ישראל השונות, אך ככל הנראה מדובר בתרד. המנהג הוא להשתמש בסלק עלים או בשורש הסלק בלבד.

ה. תמרי – בניגוד לכל שאר המאכלים, אין ספק לגבי התמרי היות ומדובר פשוט בתמרים.

סימנים נוספים והימנעות ממאכלים מסוימים

עם הזמן התרחבה הרשימה של מאכלי ראש השנה ונוספו עוד סימנים. המנהגים הנפוצים כוללים את המאכלים באים:

–          בשר שמן ומיני מתיקה

–          אכילת ראש כבש

–          דגים המלווים בברכת "שנהיה לראש ולא לזנב"

–          פרי חדש עבור ברכת שהחיינו

–          אכילת רימון עם הברכה "שירבו זכויותינו כרימון"

–          גזר וברכת "יגזרו אויבינו ושונאינו"

מנגד, יש עדות המקפידות על הימנעות ממאכלים מסוימים. מאכלים אלו נחשבים לסימן רע והם כוללים את כל קשת הטעמים של חמוץ או חריף. מאכלים ספציפיים מהם נמנעים שומרי מסורת בארוחת החג וגם בחול המועד הם אגוזים, דבש, ענבים ותאנים.

מהו סדר הארוחה?

אי אפשר להקפיד על מאכלי ראש השנה מבלי להכיר את סדר הארוחה. הבעיה היא שלכל עדה יש סדר אחר, אולם המנהג הנפוץ הוא לערוך את סדר אכילת הסימנים בסמוך לקידוש. אלטרנטיבות אחרות הן לערוך את הסדר לפני נטילת ידיים וברכת המוציא לחם מן הארץ, או דווקא אחרי ברכות אלו.

לסיכום, ראש השנה הוא חג המלווה את היהדות מתחילתה ועם הזמן הוא צבר לא מעט שינויים והתאמות. כדאי להתכונן לארוחה ארוכה במהלך ערב החג וליהנות מכל הטעמים והריחות.

כתיבת תגובה